Informuojame, jog svetainėje yra naudojami slapukai (angl. cookies)
Sutikdami, paspauskite mygtuką 'Sutinku'.
Sutikimą bet kada galėsite atšaukti ištrindami įrašytus slapukus savo interneto naršyklės nustatymuose.
Tęsdami naršymą svetainėje jūs sutinkate su slapukų naudojimo sąlygomis.

Versija neįgaliesiems LT | EN

KLAIPĖDOS
MIESTAS

NERINGA

 

Ar galime tapti priklausomi nuo cukraus?

Cukrus, kadaise buvęs prabangos preke, šiandien nesaikingai vartojamas tampa sveikatos sutrikimų priežastimi. Kai kurie jį vadina legaliu narkotiku, kiti - net baltąją mirtimi. Iš tiesų, saldumynams retas kuris gali atsispirti, o jų vartojimas ypač išauga atėjus šaltajam metų laikui, kai mažai saulės ir vis dažnesnė niūri nuotaika. Pralinksmėti bandoma smaguriaujant įvairius skanėstus, tačiau retai susimąstoma, kiek įtakos tokia „maža saldi nuodėmė“ turi mūsų sveikatai ir gyvenimo kokybei.

Kas nutinka suvalgius saldainį?

Šiandien daugelis žino apie neigiamą cukraus poveikį organizmui, tačiau vertėtų suprasti, kodėl saldūs produktai taip geidžiami ir kas nutinka juos ragaujant. Suvalgius maisto, turinčio daug cukraus, smegenyse suaktyvėja zonos, atsakingos už malonumo ir laimės jausmą, todėl pasilepinus vienu saldainiu dažnai būna sunku sustoti, nes jų norisi daugiau. Būtent todėl cukraus ypatingai norisi stresiniais gyvenimo momentais, kada yra liūdna, jaučiamės vieniši. Kasdien vartojant daug saldžių produktų, smegenys prie to pripranta ir ilgainiui išsivysto vis didesnio cukraus kiekio poreikis, kad būtų jaučiamasi tas pats apdovanojimo jausmas.

Be to, paragavus cukraus gausių produktų, gliukozės kiekis kraujyje staigiai pakyla, jaučiamas didelis energijos antplūdis, kuris, deja, lygiai taip pat greitai ir išnyksta. Nenuostabu, kad tokie pojūčiai gali sukelti priklausomybės jausmą. Jei žmogus, norėdamas gauti energijos griebiasi saldumynų, jei jų negavęs jaučiasi suirzęs, piktas ir išsiblaškęs ir jei nepraleidžia nei dienos be kokio nors saldėsio, galima įtarti, kad jau yra pasireiškę priklausomybės nuo cukraus ženklai.

Saldumynai yra ne vieninteliai cukraus šaltiniai. Dauguma dabartinių perdirbtų produktų jo taip pat turi nemažai. Įvairūs padažai, vaisiniai jogurtai, gazuoti gėrimai, javainių batonėliai, energetiniai gėrimai – šiuose produktuose gausu cukraus.

Pasak valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos, Europos Sąjungos šalyse leidžiama naudoti šiuos saldiklius, į kuriuos derėtų atkreipti dėmesį siekiant sumažinti suvartojamo cukraus kiekį: aspartamą (E 951), ciklamatus (E 952), izomaltą (E 953), sacharinus (E 954), sukralozę (E 955), taumatiną (E 957), neohesperidinį DC (E 959), steviolio glikozidus (E 960), neotamą (E 961), aspartamo - acesulfamo druską (E 962), poligliucitolio sirupą (E 964), maltitolį (E 965), laktitolį (E 965), ksilitolį (E 967), eritritolį (E 968), advantamą (E 969).

Kaip atsikratyti arba sumažinti poreikį saldumynams?

Jei jūs nerimaujate dėl per didelio saldumynų vartojimo, vertėtų visiškai atsisakyti arba bent sumažinti suvartojamo cukraus kiekį. Efektyviausia bent savaitę visiškai atsisakyti perdirbto cukraus. Per tokį laiko tarpą pasikeičia skonio receptoriai ir natūraliai sumažėja poreikis valgyti itin saldžius maisto produktus.

Klaipėdos miesto visuomenės sveikatos biuro specialistai pataria saldumynus pakeisti vaisiais ir uogomis, tokiais kaip, pavyzdžiui, bananai, datulės, vyšnios, braškės ir pan. Būtina pusryčiauti kiekvieną rytą ir kasdien valgyti reguliariai, kad cukraus kiekis dienos metu kraujyje išliktų stabilus.

„Nepaisant subalansuotos mitybos, reiktų pradėti užsiimti ir kokia nors patinkančia veikla. Patariame sportuoti, daugiau judėti ar bent susitvarkyti namus. Apskritai, derėtų vengti nuobodžiavimo. Siūlome iš anksto pasidaryti sąrašą veiklų, kurias galima būtų nuveikti, jei nebūtų nuotaikos ar kiltų stresas. Jei kamuoja liūdesys – paskambinkite geriausiai draugei, pasižiūrėkite mėgstamiausią filmą, pasiklausykite muzikos. Dažnai nusiminę mes griebiamės šokolado ar saldumynų tiesiog iš įpročio, net to nesuvokdami, todėl yra ypatingai svarbu atrasti naujus būdus kaip susidoroti su bloga nuotaika, kad emocinė priklausomybė nuo cukraus sumažėtų, o galiausiai ir išnyktų.“ – kalbėjo Klaipėdos m. visuomenės sveikatos biuro visuomenės sveikatos specialistė Miglė Prunskaitė.

Taip pat stenkitės saldumynais mėgautis ne kiekvieną dieną. Pasaulio Sveikatos Organizacija rekomenduoja, kad cukraus suvartojimas turėtų būti mažesnis nei 10 proc. visų dienos metu suvartotų kalorijų, todėl pasistenkite atkreipti dėmesį į produkto sudėtį ir rinktis mažiau cukraus turinčius gaminius arba patys namuose gaminkite sveikesnes saldumynų alternatyvas.

Bendradarbiaujame:                   plačiau..