Informuojame, jog svetainėje yra naudojami slapukai (angl. cookies)
Sutikdami, paspauskite mygtuką 'Sutinku'.
Sutikimą bet kada galėsite atšaukti ištrindami įrašytus slapukus savo interneto naršyklės nustatymuose.
Tęsdami naršymą svetainėje jūs sutinkate su slapukų naudojimo sąlygomis.
  

 

Versija neįgaliesiems LT | EN

KLAIPĖDOS
MIESTAS

NERINGA

 

Imunitetą stiprinanti mityba

   Imunitetą stiprinanti mityba turi tapti įpročiu. Imunitetas yra neatsiejamas nuo tinkamos mitybos. Klaipėdos miesto visuomenės sveikatos biuro visuomenės sveikatos specialistė, dietistė Rūta Symenaitė tvirtina, jog mityba, kuri gali padėti išvengti susirgimų, turi būti įvairi ir gausi maistingų produktų. Jei vaikai nevalgo įvairių daržovių, vaisių ir kitų maistingų produktų, naudinga mitybą praturtinti maisto papildais. Imunitetui stiprinti reikalingi įvairus vitaminai ir mineralai, todėl vertinga rinktis kompleksinius multi-vitaminus.  Daugiausiai dėmesio yra skiriama vitaminui C. Šis vitaminas atlieka daugybe imunitetą veikiančių funkcijų, todėl yra svarbus siekiant išvengti ligų, ypač puolančių po žiemos nusilpusį organizmą. Vitaminas C naudingas ne tik ligų sezonu, bet taip pat ir sparčiai vaikui augant, sportuojant. Tyrimai rodo, kad vartojant sintetinį vitaminą sveikatai naudos suteikiama mažai. Todėl renkantis vitaminus svarbu išsiaiškinti kokios formos yra vitaminas C sudėtyje. Pasak tyrimų, veiksmingiausia forma gauta iš erškėtuogių, malpigijų, kitų citrusinių vaisių ekstraktų su bioflavonoidais. Būtent šių žodžių reikia ieškoti vitaminų sudėties etiketėje.

   Stiprinant imunitetą naudinga vartoti žuvų taukus. Beje, žuvų taukus galima vartoti visus metus ištisai. Žuvų taukai stiprina imunitetą, mažina uždegimines reakcijas. Renkantis žuvų taukus svarbu atkreipti dėmesį, koks yra nurodytas omega 3 riebalų rūgščių EPR ir DHR kiekis ingredientų sąraše. Šių rūgščių kiekis turi būti kuo didesnis. Pasitaiko, jog žuvų taukuose omega 3 riebiųjų rūgščių bendras kiekis yra tik 30 proc. Tokiu atveju gali nepakakti 2 kapsulių per dieną, siekiant stiprinti organizmą. Vaikams yra rekomenduojama per dieną gauti 5 ml žuvų taukų. Kūdikiams ir mažiems vaikams tinka tik skysti žuvų taukai. Neretai, skystuose žuvų taukuose omega 3 riebalų rūgščių koncentracija būna didesnė nei kapsulėse. Primintina, nederėtų vienu metu gerti multi-vitaminų ir žuvų taukų. Dietistė Rūta Symenaitė nurodo, jog multi-vitaminus galima gerti ryte, o žuvų taukus pietų metu ar vakare.

   Vitaminas E yra svarbus antioksidantas, teigiamai veikiantis imunitetą bei skatinantis ląstelių atsinaujinimą. Valgydami mėsą, riešutus, sėklas, pieno produktus, kiaušinio trynį, žirnius, pupeles gauname d-alfa-tokoferolio, RRR-alfa-tokoferolio ir kt. formų vitamino E. Šių vitamino E formų reikia ieškoti ingredientų sąraše renkantis maisto papildus.

   Selenas stiprina imunitetą, padidina kovojančių su ligos sukėlėju ląstelių skaičių. Todėl ypatingai naudinga į dienos racioną įtraukti kiaušinius, silkę, tuną, ungurius, karpį, briuselio kopūstus, česnakus, grikius, ryžius, kviečius, saulėgrąžas, sezamų sėklas.  Cinkas nė kiek nenusileidžia selenui pagal svarbą stiprinat organizmą. Valgydami kviečių sėlenas, sėmenis, avižinius dribsnius ar kruopas, riešutus, kiaušinius, pupeles slopinsime viruso dauginimąsi ir mažinsime jo gebėjimą tvirtintis prie ląstelių, nes organizmą aprūpinsime svarbiu antioksidantu – cinku.

   Visiškai saugų maisto papildą galime pasigaminti savo namų virtuvėje ir vartoti kasdien. Lygiomis dalimis susmulkinkite saulėgrąžas, moliūgo sėklas, sezamų sėklas, linų sėmenis, kanapių sėklas, kviečių sėlenas. Gautu mišiniu gardinkime vaiko patiekalus arba skatinkime gerti su vandeniu, sultimis, jogurtu ar kefyru. Toks natūralus maisto papildas organizmą aprūpina geležimi, cinku, vitaminu E, A bei D, selenu, magniu, baltymais bei skaidulinėmis medžiagomis.

   Nuo seno teigiama, jog sveikas žarnynas – sveikas organizmas. Moksliniai tyrimai tai taip pat patvirtina. Tyrėjai nurodo, kad tinkamas „gerųjų ir blogųjų“ bakterijų santykis žarnyne turi įtakos mūsų organizmo imunitetui. Puikiai visiems žinoma, jog vartojant antibiotikus mes sunaikiname savo mikrobiotą ir slopiname imunitetą. Tačiau, net jei nevartojame antibiotikų, ne kiekvienas turime puikų bakterijų santykį žarnyne. Mikroflorai kenkia stresas, vaistai, sunkiųjų metalų druskos, maisto priedai, badavimas ir kt. Specialistė Rūta Symenaitė teigia, jog gerinti žarnyno veiklai į vaiko mitybos racioną naudinga įtraukti probiotikus: rauginti kopūstai, kefyras, jogurtas, rūgpienis. Naudingi produktai, nors jie nekiekvienam girdėti, yra tempe, fermentuotų sojų pupelių gaminys, kimči, fermentuotas kopūstų, česnakų, imbiero ir kt. priedų produktas, bei kombucha, kuri gali būti gaminama namuose fermentuojant juodąją arbą žaliąją arbatą. Skatinti gerųjų bakterijų veiklą padeda ir prebiotikai, kitaip bakterijų maistas. Valgydami maistines skaidulas, kurių gausu augaliniuose produktuose, sudaromos palankios sąlygos „gerųjų“ žarnyno bakterijų mitybai ir padeda palaikyti bakterijų pusiausvyrą. Todėl į vaiko mitybą naudinga įtraukti inulino turinčių produktų, tokių kaip topinambai, artišokai, cikorija, ropinė gumbapupė. „Gerųjų“ bakterijų  populiaciją didina žalios lapinės daržovės, avižos, česnakai, porai, svogūnai, šparagai, pienių lapai. Praturtindami vaiko mitybą „gerųjų“ bakterijų maistu ne tik didinsite organizmo atsparumą, bet taip pat gerinsite bendrą darnią žarnyno veiklą.

   Šiandien gausu įvairių produktų, kurie stiprina imunitetą ir mažina sezoninių susirgimų riziką. Tačiau, primintina, kad veiksmingiausia profilaktika ta, kuri yra ne pradėjus jausti pirmuosius simptomus, o daug anksčiau. Todėl ruoštis pavasarinėms virusų atakoms galime dar žiemai neprasidėjus.

   Pirmenybę profilaktikoje reikėtų skirti natūralioms priemonėms. Vanduo su greipfruto sėklų ekstraktu, šaltalankių arbata su medumi, bičių propolis, duonelė ar žiedadulkės (jei nėra alerginių reakcijų, mažiems vaikams nerekomenduojama), alijošius, arbūzo sultys, imbieras sutrintas su medumi, nuoviras iš šalavijų lapų, rozmarino, levandų, erškėtuogės sumaišytos su medumi  bei kasdienė mankšta yra puikios priemonės organizmui stiprinti. Pamiršti ir retai šeimoje naudojami krienai yra turtingi vitaminu C bei pasižymi baktericidiniu poveikiu. Vaikams šiek tiek krienų galime įdėti į humusą, varškės užtepėlę. Krienų galima uždėti ant sviestu užteptos duonos gaminant sumuštinius. Sviestas sušvelnins krienų aštrumą. Prieš taikydami natūralias priemones, vaiko organizmo stiprinimui, įvertinkite vaiko organizmo reakcijas į maisto produktus ir pasitarkite su gydytoju prieš vartojimą.

 

Bendradarbiaujame:                   plačiau..