Informuojame, jog svetainėje yra naudojami slapukai (angl. cookies)
Sutikdami, paspauskite mygtuką 'Sutinku'.
Sutikimą bet kada galėsite atšaukti ištrindami įrašytus slapukus savo interneto naršyklės nustatymuose.
Tęsdami naršymą svetainėje jūs sutinkate su slapukų naudojimo sąlygomis.
  

 

Versija neįgaliesiems LT | EN

KLAIPĖDOS
MIESTAS

NERINGA

 

Mitybos rekomendacijos asmenims nuo 65m.

Pagyvenusių ir vyresnio amžiaus žmonių medžiagų apykaita yra sulėtėjusi, mažėja organai, keičiasi kūno sudėtis, žmogus pasunkėja apie 2-7kg, mažėja fizinis aktyvumas. Atsiranda klausos ir regos sutrikimų, gali būti fizinė ar psichologinė negalia, virškinimo problemų, ypač dažnas vidurių užkietėjimas. Visa tai turi įtakos maisto vartojimui ir gyvenimo kokybei. Pagyvenę žmonės turi riziką mitybos nepakankamumui atsirasti.

Pagrindinės mitybos nepakankamumo priežastys:

  • Ligos (veikia maistinių medžiagų vartojimą);
  • Retas valgymas, ypač kai valgo tik 2 kartus per dieną;
  • Iškritę dantys, burnos skausmas, apsunkintas kramtymas;
  • Bloga socialinė padėtis;
  • Sumažėjęs socialinis kontaktas – valgo vienas;
  • Gausus vaistų vartojimas;
  • Greitas liesėjimas ar kūno svorio prieaugis;
  • Reikalinga pagalba apsipirkimui, maisto ruošimui, valgymui;
  • Senatviniai psichikos sutrikimai.

 

Maitinimosi principai:

  • Valgyti kuo įvairesnį maistą;
  • Vengti maisto produktų sukeliančių pilvo pūtimą;
  • Vartoti liesus produktus;
  • Vengti sūraus maisto;
  • Vengti keptų patiekalų, maisto produktų, turinčių daug cholesterolio;
  • Valgyti šiltą maistą;
  • Mažiau valgyti ankštinių (pupelių ir lęšių);
  • Vartoti liesą mėsą, vištieną, kalakutieną, žuvį;
  • Mažiau valgyti sviesto ar margarino;
  • Daugiau valgyti vaisių ir daržovių;
  • Mažiau vartoti cukraus, bei saldumynų;
  • Daugiau valgyti grūdinių produktų (rupiai maltos duonos);
  • Valgyti mažiausiai 3 kartus per dieną, vengti užkandžių tarp valgių, ypač pyragų ir pyragaičių, pudingų;

 

Baltymų kiekis turi sudaryti 15% bendro kaloringumo.

 

Bendras riebalų kiekis turi būti mažesnis 30% bendro kaloringumo. Sočiosios riebalų rūgštys turi sudaryti 10% viso riebalų kiekio, augaliniai riebalai 10%. Mažinti gyvūninių riebalų, daugiau vartoti augalinių (aliejų).

 

Cholesterolio skiriama mažiau kaip 100mg/1000kcal, bet ne daugiau kaip bet ne daugiau kaip 300mg kasdien.

 

Angliavandenių kiekis – 60-65% bendro kaloringumo iš polisacharidų, nevartojant cukraus. Galima vartoti saldiklius.

 

Rekomenduojamas maistas

I Duonos, grūdinių, ryžių ir miltinių grupė (6-11 valgymų)

  • Visi duonos ir pyrago gaminiai, grūdiniai kepiniai, krekeriai ir kiti kepti produktai;
  • Kruopos: grikiai, avižos, ryžiai ir kt.

Ši grupė organizmą aprūpina angliavandeniais, geležimi, B gr. Vitaminais, mineralais ir nedideliu baltymų kiekiu. Saldumynai, konditerijos gaminiai, smulkaus malimo miltų duonos ir pyrago kepiniai, makaronai yra ribojami. Reikėtų daugiau vartoti rupiai maltų miltų ir sėlenų duonos, avižinių ir grikių kruopų. Tinka įvairios pieniškos košės, pudingai ir apkepai ir kruopų ir varškės.

 

II Daržovių grupė (3-5 valgymai: 800-900g)

  • Įvairios daržovės, vengti ankštinių (žirnių, pupų, pupelių), skatinančių dujų susidarymą;
  • Šviežios, šaldytos ar konservuotos daržovės;
  • Tamsiai žalios spalvos lapinės ar tamsiai geltonos daržovės mažiausiai 3-4 k per savaitę (vitamino A šaltinis);
  • Pomidorai (vitamino C šaltinis);

Ši grupė organizmą aprūpina skaidulinėmis medžiagomis (celiulioze), B gr. Vitaminais ir mineralais, apsaugo nuo vidurių užkietėjimo.

 

III Vaisių grupė (2-4 valgymai)

  • Įvairūs švieži, šaldyti ar konservuoti vaisiai;
  • Geltoni vaisiai mažiausiai 3-4k per dieną (vitamino A šaltinis)
  • Citrusiniai ar kiti vaisiai, turintys vitamino C (askorbo rūgšties), kasdien (vitaminas C stiprina kraujagyslių sieneles, normalizuoja cholesterolio apykaitą, stiprina organizmo atsparumą įvairioms infekcijoms).

Ši grupė organizmą aprūpina skaidulinėmis medžiagomis, reguliuoja išmatų formavimąsi ir yra B gr. Vitaminų ir mineralų šaltinis. Be to, daržovėse ir vaisiuose yra K druskų, kurios skatina šlapimo išsiskyrimą, gerina širdies ir kraujagyslių sistemos funkciją.

 

III Pieno grupė (2-3 valgymai)

  • Šviežias pienas, jei toleruoja, virintas, pienas su arbata, kava ar pieno milteliai;
  • Varškė ir sūriai (liesi, neaštrūs), jogurtas, grietinė, kefyras, rūgpienis ar kiti pieno produktai.

Pieno produktai padeda aprūpinti organizmą baltymais, vitaminais A,B,D,PP, kalciu, fosforu, magniu (pagrindinis šaltinis), angliavandeniais ir riebalais. Pieno produktai gali būti papildyti vitaminais A ir D.

 

V Mėsos ir žuvies grupė (2-3 valgymai)

  • Raudona mėsa, vištiena, kalakutiena, žuvis, kiaušiniai. Mėsa vartojama liesa, virta, troškinta. Išvirta veršiena, triušiena, vištiena, kalakutiena apkepinama aliejuje. Vengti rūkytų, sūdytų, marinuotų, riebių produktų. Žuvis vartojama liesa, virta, troškinta, virta ir apkepinta aliejuje. Vengti riebių, rūkytų, sūdytų žuvų.
  • Mėsą gali atstoti džiovintos pupelės, žemės riešutai.

Mėsos ir žuvies grupė organizmą aprūpina baltymais, riebalais, geležimi, B gr. Vitaminais. Augalinių riebalų dedama į salotas, sriubas. Vartotini ir sviestas, grietinėlė, grietinė. Vengti kiaulienos, jaučio, avies taukų.

Nedaug riebalų, aliejaus ir saldumynų galima vartoti patiekalų skoniui pagerinti.

 

 

 

Bendradarbiaujame:                   plačiau..