Spalio 10-oji – Pasaulinė košės diena

Spalio 10-ąją minima Pasaulinė košės diena. Šia proga kviečiame prisiminti košės naudą sveikatai ir būtinai ją įtraukti į savo kasdienį racioną, jei iki šiol košę valgydavote retai.

Sveikatos apsaugos ministerijos teikiamose maitinimosi rekomendacijose nurodoma, jog kiekvieną dieną žmogus turėtų suvartoti kelias porcijas grūdinių produktų. Košė – vienas iš patiekalų, iš kurio galima pasisemti grūdų teikiamos naudos. Pastebėta, jog žmonės, kurie ryte valgo košę, mažiau užkandžiauja ir taip lengviau išlaiko sveiką kūno svorį. Šis patiekalas yra puikus sudėtinių angliavandenių šaltinis, kuriame gausu vitaminų, mineralų, skaidulinių medžiagų, padedančių veikti geram virškinimui, bei suteikia ilgą sotumo jausmą.

Skirtingų kruopų košės pasižymi skirtingais vitaminais ir mineralais, tad siekiant gauti kuo daugiau naudos, rekomenduojama kiekvienąkart valgyti vis kitokią košę, o kruopas rinktis kuo stambesnes, neskaldytas ar kuo mažiau skaldytas ir nešlifuotas.

Apie tai kokias košes valgyti mėgsta dalijasi Klaipėdos miesto visuomenės sveikatos biuro specialistai.

Klaipėdos miesto visuomenės sveikatos biuro vadovė, dr. Jūratė Grubliauskienė

„Košes mėgstu. Prie jų esu pripratinta nuo vaikystės, tikrai prisimenu garuojančios košės kvapą mamos namuose. Mėgstu įvairias košes, tačiau dažniausiai mano racione būna grikių košė su troškintomis daržovėmis. Man košė nebūtinai tik pusryčių patiekalas, ji puikiai tinka ir pietums, ir vakarienei. Receptas visiškai nesudėtingas: išverdame grikių kruopas, jei nespėjote išvirti, nesijaudinkite, tiesiog paimkite termosą, įberkite kruopas, užpilkite verdančiu vandeniu ir po valandėlės ar vėliau tikrai galėsite valgyti, ir sumaišome jas su keptuvėje pakepintomis, o dar geriau – ant silpnos ugnies troškintomis daržovėmis. Kokios daržovės? Visiška laisvė – ką turiu, tą panaudoju, ir kiekvieną kartą gaunu šiek tiek kitokį košės skonį. Dominuoja morkos, paprika, pomidorai, svogūnai. Košę pagardinu išspausta šviežio česnako skiltele, džiovintomis prieskoninėmis žolelėmis, šiek tiek druskos, šlakeliu alyvuogių aliejaus. Nebijokite interpretuoti, neįsipareigokite receptams. Mėgaukitės košėmis!“

Mitybos specialistė Ieva Bukauskaitė

„Dažniausiai renkuosi ir mėgstu avižų košę. Avižas įprastai verdu vandenyje, o išvirusią košę gardinu šaukšteliu riešutų sviesto bei tuo metu turimais vaisiais arba priedais, pvz., džiovintomis uogomis, moliūgų sėklomis, kokosų drožlėmis. Šiuos priedus nuolat keičiu, tokiu būdu košė neatsibosta.“

Bendruomenės sveikatos stiprinimo skyriaus vedėja ir visuomenės sveikatos specialistė, atsakinga už viešuosius ryšius, Gintarė Baštunova

„Košė mūsų šeimoje itin mėgstamas patiekalas. Dažniausiai valgome pusryčių metu, o mėgstamiausia – avižų košė. Tai ir pagrindinis patiekalas, ir desertas viename. Sotu, sveika, skanu – kas gali būti geriau puikiai dienos pradžiai? Košę paprastai gardiname šviežiomis ar šaldytomis uogomis, vaisiais. Šalia visada puikiai dera riešutų sviestas, šaukštelis natūralaus jogurto, įvairios sėklos, o iki visiškos laimės – šlakelis klevų sirupo ar medaus. Tobula. Dažniausiai gaminu košę taip: išverdu viso grūdo dalių avižinius dribsnius, virimo pabaigoje suberiu šaldytas šilauoges, o jei turiu šviežių uogų – sudedu jas tik išvirus košei. Tada įmaišau šakute sutrintą bananą, pagardinu šaukšteliu traškaus riešutų sviesto, pabarstau kepintomis sėklomis ar lukštentų kanapių sėklomis bei žiupsneliu cinamono.“

Mitybos specialistė Devalta Šešelgienė

„Labai mėgstu košes pusryčiams. Patinka įvairios: perlinė, miežinė, sorų, avižų, grikių, rudųjų ryžių. Nemėgstu saldintų košių, labiausiai patinka gardinti nerafinuotais aliejais, sviestu, daržovėmis, grybais, žalumynais, sėklomis, riešutais, riešutų sviestu, sūriu (kietuoju ar varškės), kmynais, ciberžole, cinamonu, persiladu ir kitais įvairiais prieskoniais. Dažnu atveju šalia košių įsitaiso šviežios daržovės 😊 Sunku būtų išskirti mėgstamiausią, nes patinka įvairovė. Tačiau viena iš mėgstamiausių košių yra perlinių kruopų (arba miežinių perliukų) košė, kurios paruošimas labai paprastas: kruopas iš vakaro nuplaunu, užpilu šaltu vandeniu ir brinkinu per naktį. Ryte perplaunu, užpilu švariu vandeniu, užkaičiu ir paverdu apie 3–5 minutes. Po to uždengusi palaikau dar 5–7 min. Mano košių pagrindinė taisyklė – kruopos turi likti kramtomos konsistencijos, tad labai svarbu, jog nepervirtų. Ant lydyto sviesto lengvai pakepinu moliūgą (jei patinka, galima dar dėti svogūno ir (ar) morkos), šiek tiek pašildau saldaus pieno varškės sūrį, įberiu kmynų, pipirų, šiek tiek druskos (gali būti ir kiti mėgstami prieskoniai). Galiausiai kruopas pagardinu mėgstamu nerafinuotu aliejumi (alyvuogių, moliūgų, kokosų ir pan.), sudedu į lėkštę, šalia paguldau moliūgą su sūriu.“

Visuomenės sveikatos stebėsenos specialistė Vitalija Mikutytė

„Košes aš mėgstu ir valgau, dažniausiai jas renkuosi pusryčiams. Mano mėgstamiausia yra avižų košė, nes iš jos galima sukurti tiek saldaus, tiek sūraus patiekalo variantą. Dažniausiai savo rytus pradedu su šiltos ir lengvai saldaus skonio košės dubenėliu. Viso grūdo avižų dribsnius suberiu į užvirusį vandenį, kurį maišau su pienu, kad košė būtų švelnesnės tekstūros ir, žinoma, pasūdau. Užvirus košei į ją beriu šaukštą šalavijo (chia) sėklų ir kviečių sėlenų bei nepilną šaukštelį cinamono, viską išmaišau ir leidžiu košei pailsėti uždengtame puode. Košę skaninu bananu, uogomis ar šaukšteliu medaus, žodžiu, renkuosi pagal nuotaiką arba pagal tai, ką turiu šaldytuve. Skanaus!“

Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė Alina Bocman

„Įvairios košės mano mitybos racione yra itin dažnas patiekalas. Dažniausiai gaminu košę iš perlinių kruopų. Tinkamai išvirtas kruopas suberiu į įkaitintą keptuvę ir šildau ant silpnos ugnies kartu su džiovintais moliūgais ir špinatais, lengvai viską išmaišau, uždengiu dangčiu ir palaikau dar maždaug 8 minutes. Tuomet skanauju. Siūlau išbandyti ir Jums – nenusivilsite.“

Vaikų ir jaunimo sveikatos stiprinimo skyriaus vedėja Rasa Baliutavičiūtė

„Atėjus šaltesniam sezonui vis labiau norisi dieną pradėti nuo šiltų pusryčių. Aš mėgstu įvairias košes, dažniausiai pusryčiams valgau avižų, grikių bei sorų. Ruošdama košes dažnai vadovaujuosi viena taisykle – kaskart pagardinti skirtingais priedais, pvz., uogomis, moliūgų sėklomis ar net sūriu, kad atsiskleistų vis kitas skonis. Tad aš renkuosi eksperimentavimą košės dubenėlyje. Vienas iš mano mėgstamų košės derinių yra avižų dribsnių košė su kiviais ir bananais. Visada renkuosi viso grūdo avižinius dribsnius, juos verdu tik truputį pasūdytame vandenyje. Dribsnių stengiuosi nepervirti, pavirusi keletą minučių palieku uždengtame puode išbrinkti. Košę gardinu sviesto gabalėliu, pjaustytu bananu ir kiviu bei apibarstau cinamonu. Ši košė atskleidžia puikų saldaus ir rūgštaus skonio derinį.“

Tikimės, kad mūsų kolektyvo pasidalijimas apie mėgstamas košes įkvėps naujiems ir sveikiems atradimams virtuvėje!

Informaciją parengė: visuomenės sveikatos specialistė atsakinga už viešuosius ryšius Gintarė Baštunova

Facebook
Twitter
LinkedIn