Informuojame, jog svetainėje yra naudojami slapukai (angl. cookies)
Sutikdami, paspauskite mygtuką 'Sutinku'.
Sutikimą bet kada galėsite atšaukti ištrindami įrašytus slapukus savo interneto naršyklės nustatymuose.
Tęsdami naršymą svetainėje jūs sutinkate su slapukų naudojimo sąlygomis.
  

 

Versija neįgaliesiems LT | EN

KLAIPĖDOS
MIESTAS

NERINGA

 

Ar viską žinome apie kiaušinius?



Ar viską žinote apie kiaušinius?

Kiaušinis – vienas vertingiausių maisto produktų. Juos mes esame įpratę valgyti per pusryčius ar kitu metu, o per Velykas kiaušiniai tampa ne tik valgiu, bet ir šventinio stalo puošmena. Dažnai žmonėms kyla klausimas – kokią naudą ar žalą organizmui duoda šis produktas? Todėl atidžiau panagrinėkime visas kiaušinio maistines savybes.

10 % kiaušinio sudaro lukštas, daugiau kaip 60 % – baltymas, 30 % trynys. Akivaizdu, jog kiaušinio energinė sudėtis yra gerai subalansuota. Kiaušiniuose yra apie 12 % riebalų, t. y. maždaug tiek, kiek ir baltymų. Kiaušinio baltymus mūsų organizmas įsisavina apie 98 %, o riebalų – apie 96 %. Baltymuose labai gerai subalansuotos visos nepakeičiamos aminorūgštys, kurios mūsų organizme nesigamina ir yra gaunamos tik su maistu. Aminorūgštys kūnui padeda atlikti įvairius procesus, pvz., augina raumenų masę, reguliuoja imuninę sistemą. 1/3 kiaušinio riebalų sudaro biologiškai aktyvūs fosfolipidai, kurių pagrindinė dalis – lecitinas, esantis trynyje. Fosfolipidai yra pagrindinis ląstelių struktūrinis komponentas, išlaikantis struktūrinį vientisumą, taip užtikrindamas, kad tarp ląstelių sienelių vyktų medžiagų pernaša. Kiaušinyje taip pat galima rasti visus riebaluose tirpius vitaminus. Vitaminas A stiprina akies tinklainę ir padeda išsaugoti normalų regėjimą, palaiko normalią odos ir gleivinės būklę, padeda palaikyti normalią geležies apykaitą, yra būtinas kaulų ir dantų formavimuisi, normaliam augimui. Vitaminas D padeda įsisavinti kalcį, mineralus, skatina kaulų ir dantų augimą. Vitaminas E saugo riebalų rūgštis, palaiko normalią raudonųjų kraujo kūnelių ir raudonųjų audinių būklę. Vitaminas K dalyvauja kraujo krešėjimo procesuose, taip pat padeda palaikyti normalią kaulų būklę.

Taigi kiaušinis tikrai turi nemažai naudos mūsų organizmui, tačiau reiktų atkreipti dėmesį, jog šis produktas savyje turi ir cholesterolio – iki 400–500 mg vienam šimtui gramų kiaušinio valgomosios dalies. Ne vienas žmogus būtent dėl šios priežasties riboja kiaušinių vartojimą, tačiau dar kartelį galime prisiminti, jog kiaušinyje visos esančios medžiagos yra puikiai subalansuotos, todėl dėl cholesterolio labai jaudintis nereikėtų. Žinoma, jeigu Jums yra padidėjęs cholesterolio kiekis kraujyje ar sergate ateroskleroze, galite atsisakyti trynio ir valgyti tik baltymą. Svarbu prisiminti, kad lietuvių mityboje vyrauja sočiųjų riebalų prisotinti gyvūninės kilmės maisto produktai, todėl norint išvengti cholesterolio didėjimo tikslingiau būtų mažinti būtent šiuos produktus.

O dabar atsakykime į dažnai užduodamą klausimą – kiekgi kiaušinių galima suvalgyti per dieną? Sveikas žmogus, kuris nesiskundžia jokiomis ligomis, remiantis sveikos mitybos rekomendacijomis, per savaitę gali suvartoti ne daugiau kaip 10 kiaušinių. Per dieną optimalus skaičius neturėtų viršyti daugiau kaip dviejų. Dėl riebaus trynio ir kiaušinyje esančių baltymų, privalgius šio produkto, gali apsunkti virškinimas. Dažniausiai tai nutinka vyresnio amžiaus žmonėms, vaikams ar sergantiems asmenims. Sveikas žmogus, suvalgęs didesnį kiekį šio produkto, greičiausiai nepajustų jokių neigiamų padarinių.

 

Gražių, saugių ir jaukių Šv. Velykų!

 

Straipsnį parengė: Mitybos specialistė Urtė Dičmonaitė

Iliustracijos: freepik.com

Šaltiniai: sam.lrv.lt; smlpc.lt

Bendradarbiaujame:                   plačiau..