Informuojame, jog svetainėje yra naudojami slapukai (angl. cookies)
Sutikdami, paspauskite mygtuką 'Sutinku'.
Sutikimą bet kada galėsite atšaukti ištrindami įrašytus slapukus savo interneto naršyklės nustatymuose.
Tęsdami naršymą svetainėje jūs sutinkate su slapukų naudojimo sąlygomis.
  

 

Versija neįgaliesiems LT | EN

KLAIPĖDOS
MIESTAS

NERINGA

 

Sūraus skonio kaina



 

Tikriausiai niekam nėra paslaptis, kad rekomenduojamas druskos kiekis, per parą, suaugusiam žmogui, neturėtų viršyti 5 gramų. Tačiau pastebima, kad dažnai Europiečių suvartojamas druskos kiekis yra didesnis, nei rekomenduojama ir siekia net 9 – 12 gramų per parą!

2018-2020 metais Vilniaus universiteto ligoninės Santaros klinikų, Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto, Vilniaus medicinos draugijos mokslininkai kartu su Pasaulio sveikatos organizacija vykdė Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo finansuojamą projektą NATRIJOD, kurio metu buvo nustatyti Lietuvos gyventojų suvartojami druskos (natrio), kalio ir jodo kiekiai. Tyrime dalyvavo 1034 asmenys ir jo metu buvo nustatyta, jog suaugę Lietuvos gyventojai vidutiniškai druskos suvartoja 10 g per dieną.  Tik 12,5 % populiacijos suvartoja 5 ir mažiau gramų druskos per dieną

Žmonės visame pasaulyje vartoja daugiau energijos turinčio maisto, kuris dažniausiai būna prisotintas didesniu sočiųjų riebalų, cukraus ar druskos kiekiu, taip pat šis maistas turi didesnį kalorijų skaičių. Todėl nieko nuostabaus, kad apie 75% druskos mes gauname su perdirbtais maisto produktais, tokiais kaip mėsos gaminiai, saliamiai, kumpiai, sūris ar bulvių traškučiai, taip pat iš patiekalų, paruoštų ne namuose.

Gausus druskos vartojimas lemia kraujospūdžio padidėjimą – širdies ir kraujagyslių ligų, inkstų ligų pranašą. Daugiau kaip pusei žmonių, vyresnių nei 50 metų, nustatomas didesnis kraujo spaudimas. Nuo širdies ir kraujagyslių ligų Lietuvoje miršta daugiau nei 50%. žmonių. Vartoti per daug druskos pavojinga net ir vaikams, nes tai ilgainiui lems kraujospūdžio padidėjimą. Sūriai valgantys vaikai dažniau turi antsvorio. Sumažinus druskos suvartojimą bent 3 gramais per dieną, būtų išvengta 12 %. mirčių nuo insulto ir 9 %. mirčių nuo širdies ir kraujagyslių ligų! Mažindami druskos vartojimą, saugome savo sveikatą!

Puikus pavyzdys Pasaulyje yra Suomija. Suomija druskos mažinimo srityje pradėjo dirbti dar aštuntajame dešimtmetyje. 1993 metais buvo įvestas privalomas druskos ženklinimas, o produktai, kuriuose buvo ypač didelis druskos kiekis, taip pat turėjo būti su įspėjamomis etiketėmis.  Druskos suvartojimas per parą Suomijoje sumažėjo nuo 12g iki 6,8g. Tuo pačiu, pastebėti ir hipertenzijos, širdies ligų bei insulto atvejų sumažėjimai.

Kiekvienas iš mūsų apsipirkdami maisto prekių parduotuvėse galime padėti sau ir atkreipti dėmesį į nurodytą druskos kiekį maisto produktų gaminiuose. Tačiau didelė pagalba renkantis produktus yra „Rakto skylutės“ simboliu ženklinti produktai. Šiose gaminiuose būna mažesnis sočiųjų riebalų, cukraus, druskos kiekiai, o taip pat yra daugiau skaidulinių medžiagų. Rinkdamiesi šiuo ženklų ženklintus maisto produktus, esate tikri, jog jie palankesni jūsų sveiktai.

Druską naudojam maisto gamyboje siekiant stiprinti skonį, bet ar galime ją pakeisti? Taip!

  1. Citrusiniai vaisiai, tokie kaip citrinos ir žaliosios citrinos, bei actai vaidina svarbų vaidmenį  maisto gaminime. Rūgštys šiek tiek panašios į druską, nes jos padeda išryškinti natūralų maisto ryškumą ir sujungti skonius.
  2. Nors žoleles galima naudoti šviežias arba džiovintas, prieskoniai dažniausiai būna džiovinami ir supilami į stiklainius, todėl laikui bėgant galite sukurti įvairią kolekciją. Nors džiovintų žolelių ir prieskonių terminas „nepasibaigia“, jie pradeda prarasti savo skonį maždaug po 6 mėnesių. Prieskonių indelius būtinai pažymėkite datomis ir pakeiskite kas 6–12 mėnesių, kad gautumėte maksimalų skonį.
  3. Šviežios prieskoninės žolelės ne tik suteiks ryškumo lėkštėje, bet ir pagyvins patiekalo skonį, o taip pat jas galime naudoti ruošiant įvairias salotas. Vertėtų dažniau savo šaldytuve turėti kalendros, bazilikų, rozmarinų, krapų ar čiobrelių.

Taip pat svarbu žinoti, jog galite patys  sąmoningai mažinti druskos kiekį gamindami namuose. Mūsų skonio receptoriai geba adaptuotis prie kintančio druskos kiekio. Todėl jeigu tai darysime pamažu, mūsų skonio receptoriai pripras ir laikui bėgant net nepajusime, kad patiekale mums trūksta druskos. Šis metodas taip pat tinka siekiant sumažinti ir cukraus kiekį mūsų mityboje.

 

Rūpintis savimi niekada nėra vėlu, mitybą yra vienas iš svarbiausių veiksnių lemiančių mūsų sveikatą, todėl vartodami tam tikrus produktus, pagalvokite apie jo naudą, ir stenkitės siekti sveikatai palankios mitybos kiekvieną dieną. Sveikata brangiausias turtas, kuris dažnai priklauso nuo mūsų pačių.

Na, o jeigu turite klausimų ar norite gerinti savo mitybą susisiekime! – urte@sveikatosbiuras.lt

 

 

Informacija paruošė: Mitybos specialistė Urtė Dičmonaitė

Iliustracijos: freepik.com; sam.lrv.lt

Šaltiniai: sam.lrv.lt ; who.int 

Bendradarbiaujame:                   plačiau..