Informuojame, jog svetainėje yra naudojami slapukai (angl. cookies)
Sutikdami, paspauskite mygtuką 'Sutinku'.
Sutikimą bet kada galėsite atšaukti ištrindami įrašytus slapukus savo interneto naršyklės nustatymuose.
Tęsdami naršymą svetainėje jūs sutinkate su slapukų naudojimo sąlygomis.

Versija neįgaliesiems LT | EN

KLAIPĖDOS
MIESTAS

NERINGA

 

Vaikų mityba vasaros metu

   Ne vieną tėvelį neramina klausimas, ką vasarą gaminti vaikui, kuris lieka namuose vienas, koks maistas tinkamiausas vasaros metu mažyliui? Į šiuos klausimus atsako Klaipėdos miesto visuomenės sveikatos biuro visuomenės sveikatos specialistė Rūta Symenaitė.

   Svarbu prisiminti, kad sveiki vaikai valgo, kai yra alkani ir jų alkio-sotumo signalas yra idealus. Tačiau neretai vaikas išmoksta iš tėvų persivalgymo meno, kitų netinkamos mitybos principų ir alkio-sotumo signalas yra sutrikdomas.

   Tokiu atveju palikus vaiką vieną reikėtų stengtis, kad jis nevalgytų iš nuobodulio ar neužkandžiautų be paliovos menkaverčio maisto. Žinoma, daugelis tėvelių nori, kad likęs vienas namuose  jų mažylis valgytų tai ką jie iš anksto jam pagamino, o ne mėgautųsi vien tik menkaverčiais užkandžiais. Tačiau jei šeima skiria daug dėmesio ir dažnai valgo menkaverčius maisto produktus, kurie neteikia naudos organizmui, nenuostabu, kad vaikas likęs vienas namuose su pasimėgavimu valgys tik tai kas jam skanu, saldu. Todėl yra siūloma šeimoje priimti tam tikras taisykles, kurių laikytųsi visi šeimos nariai. Pavyzdžiui, saldumynus valgytų tik šeštadieniais,  ledus  vasaros metu – 2 kartus per savaitę, o savaitgalį pasigamintų kartu su kitais šeimos nariais naminių ledų. Siekiant sumažinti vaikų netinkamo maisto suvartojimą, riekėtų kuo rečiau pirkti ir namuose nelaikyti tokio maisto.

   Būtina užtikrinti, kad likęs vienas namuose mažylis, visada turėtų atsigerti gryno vandens ar vandens su priedais, tokiais kaip mėtos, agurkai, braškės ir kt., kurie puikiai atgaivins karštą vasaros dieną. Kuo mažesnis vaikas yra tuo geriau jam gerti gryną vandenį arba vandenį su uogų, daržovių, vaisių sultimis. Taip sumažinsime užspringimo riziką su vandenyje esančiais maisto gabalėliais. Nerekomenduojama gerti gazuoto vandens, nes šis trikdo virškinimo veiklą. Esant karštoms dienoms ir gausiam prakaitavimui rekomenduojama gerti mineralinį vandenį, kuriuose gausu mineralų, sumažinančių jų nuostolį organizme. Patartina vaikams gerti kambario temperatūros vandenį, o ne šaltą.

  Pradinukai per dieną turėtų turėti 3 pagrindinius valgymus ir 2-3 užkandžius. Ryte ar per 1-1,5 valandos nuo atsikėlimo vaikas turėtų pavalgyti, aprūpinti organizmą energija, kurią išnaudojo miego metu, kad būtų žvalus, energingas ir sumažintumėme riziką persivalgyti netinkamo maisto dienos eigoje. Pusryčiai turi būti pilnaverčiai t.y. suteikiantys pakankamai energijos ir užtikrintų sotumo jausmą iki užkandžio ar pietų. Žinoma, tinkamiausias pasirinkimas yra košė, tačiau nesant košių mylėtojams galima 2-3 kartus per savaitę valgyti pilnaverčius sumuštinius. Tokius sumuštinius galima pasidaryti iš pilno grūdo duonos, vietoje sviesto galima rinktis gardžias avokado užtepėles, su kiaušiniais, sūriu ar  liesa troškinta mėsa bei žuvimi. Vėliau galima suvalgyti vaisių. Rekomenduojama suvalgyti vaisių nei išgerto jo sultis. Taip organizmą aprūpinsime skaidulinėmis medžiagomis, kurios naudingos žarnynui. Pietūs – antras gausus arba gausiausias valgymas dienoje. Pietums rekomenduojama valgyti ne tik mėsos, kruopų patiekalus, bet nepamiršti ir daržovių. Po pietų taip pat galimas dar vienas užkandis, kuris gali būti naminis batonėlis iš avižinių dribsnių, žalių arba kepintų grikių, vaisių ir kt. Taip pat galima užkąsti riešutų, daržovių „čipsų“, pieno produktų, atsigerti sulčių, vaisių kokteilio. Nerekomenduojama nuolatos valgyti šildomo maisto, nes tokiame maiste išlieka kur kas mažesnis vitaminų, mineralų kiekis. Todėl patariama bent vakarienės metu valgyti šviežią maistą, pagamintą namuose.

  Mažųjų mityboje svarbią vietą užima pienas ir jo produktai. Todėl vaikams rekomenduojama suvalgyti keletą porcijų šių produktų per dieną. Augančiam organizmui itin svarbus yra mineralas kalcis. Tačiau kalcio yra ne tik piene. Teigiama, kad varškėje, sūriuose esantį kalcį organizmas geba įsisavinti lengviau dėl šiuose produktuose esančių kitų mineralų, vitaminų tinkamo tarpusavio santykio. Vaikas valgydamas sezamų sėklas, jų pieną ar pastą Tahini, migdolus, lapinius kopūstus Kale, brokolius, burnočio sėklas taip pat organizmą aprūpins kalciu.

   Vaikai auga nuolatos, tačiau vyrauja lėto arba spartaus augimo etapai. Bet kokiu atveju vaikas turi kiekvieną dieną gauti kokybiškų baltymų, kurie yra kaip statybinė medžiaga ląstelėms. Organizmui naudingesni gyvulinės kilmės baltymai, nes turi puikų aminorūgščių santykį. Tačiau vis vien rekomenduojama vartoti ir augalinės kilmės baltymus tokius kaip žirniai, pupos, lęšiai, avinžirniai, kad organizmą aprūpintumėme kuo įvairesniais vitaminai, mineralais, antioksidantais. Baltymų gausu kruopose: grikiai, bolivinė balanda, rietmenė. Baltymų etalonu yra laikomas kiaušinio baltymas, tačiau valgant kiaušinius rekomenduojama neišmesti trynio. Trynyje gausu kokybiškų maistinių medžiagų, vitaminų bei mineralų. Atkreiptinas dėmesys, jog minkštai virti kiaušiniai yra lengviau virškinami ir maistinės medžiagos iš jų yra lengviau įsisavinamos organizmo, nei iš žalių kiaušinių. Taip pat baltymų yra gausu mėsoje, žuvyje bei pieno produktuose. Siekiant išvengti skaudančio pilvuko ar skranduko derėtų pagaminti kuo liesesnius patiekalus. Lengviau virškinama yra liesa mėsa, ypač kalakutiena ir triušiena. Kur kas sunkiau virškinama kiauliena, nes joje riebalai yra išsidėstę tarp raumeninių skaidulų. Lengviau virškinamos yra liesos žuvys (lydeka, plekšnė, šamas, menkė) nei riebios (lašiša, tunas, upėtakis, skumbrės, otai). Tačiau uždrausti valgyti riebią žuvį nederėtų, nes joje gausu vitaminų A, D, omega-3 riebalų rūgščių, kurios reikalingos darniam vaiko augimui, puikiam regėjimui.

  Nepamirškime užtikrinti, kad vaikai per dieną suvalgytų ne mažiau 5 porcijų vaisių ir daržovių. Rekomenduojama valgyti įvairių spalvų vaisius ir daržoves, taip organizmą aprūpinsime skirtingomis maistinėmis medžiagomis, vitaminais ir mineralais, kurių per dieną reikia gauti daugiau nei 50. Todėl svarbu užtikrinti, kad vaikas valgytų kuo įvairesnį maistą.

   Specialistė priminė, jog svarbu laikytis higienos patarimų ir vasarą maistą gaminti ir laikyti atsakingai. Karštomis dienomis maistas kur kas greičiau gali sugesti, o ne visi vaikai geba įvertinti ar maistas dar valgomas. Todėl gaminant patiekalus rekomenduojama laikytis švaros, nelaikyti pagamintų patiekalų kambario temperatūroje ilgiau nei 3 val. Vaisius su plona žievele ar be žievelių plauti rekomenduojama tik prieš valgant, kitaip gali greičiau sugesti.

Bendradarbiaujame:                   plačiau..