Informuojame, jog svetainėje yra naudojami slapukai (angl. cookies)
Sutikdami, paspauskite mygtuką 'Sutinku'.
Sutikimą bet kada galėsite atšaukti ištrindami įrašytus slapukus savo interneto naršyklės nustatymuose.
Tęsdami naršymą svetainėje jūs sutinkate su slapukų naudojimo sąlygomis.
  

 

Versija neįgaliesiems LT | EN

KLAIPĖDOS
MIESTAS

NERINGA

 

Pusiausvyros sutrikimai

Kiekvienam iš mūsų, atliekant kasdienines užduotis yra labai svarbi gera kūno pusiausvyra. Pusiausvyra yra atsakinga už kūno suvokimą ir judėjimą erdvėje. Kūno pusiausvyra priklauso nuo kūno padėties kontrolės, kūno masės centro, motorinės sistemos, jutimų ir nervų sistemų funkcijų.

Moksliniai tyrimai rodo, kad jau nuo 45 metų amžiaus žmonėms atsiranda su senėjimu susijusios problemos, kurios turi didelę įtaką jutimo (regos, vestibuliarinės ir somatosensorinės) sistemoms, reakcijos laiko ir fizinio pajėgumo (lankstumas, ištvermė, pusiausvyra ir koordinacija) pokyčiams. Pusiausvyrą  galima skirstyti į dvi rūšis – dinaminę ir statinę.

Dinaminė pusiausvyra - tai gebėjimas išlaikyti pusiausvyrą, atliekant judesius ar jų derinius. Statinė pusiausvyra - tai gebėjimas išlaikyti stabilią kūno padėtį reikiamomis pozomis. Mokslinėje literatūroje pusiausvyra apibrėžiama, kaip gebėjimas išlaikyti kūno centrą virš atramos ploto. Pusiausvyra yra neatsiejama nuo koordinacijos, kartu jos stiprina ir pagerina judesių valdymą. Literatūroje koordinacija apibūdinama kaip gebėjimas greitai išmokti naujus judesius, jungti juos į derinius, atlikti juos standartinėmis ir besikeičiančiomis sąlygomis. Yra skiriami  pagrindiniai pusiausvyros funkciniai tikslai :

  • Konkrečios padėties išlaikymas;
  • Konkrečios kūno padėties keitimas kita;
  • Pusiausvyros atkūrimas po išorinių rizikos veiksnių sutrikdymo (suklupimas, paslydimas).

„Taisyklinga kūno padėtis prieš judesį – tai sėkmingo judesio garantas. Tiesi žmogaus stovėsena, galvos ir liemens vertikali padėtis yra viena pagrindinių sąlygų efektyviai valdyti judesius” (A. Skurvydas).

Pusiausvyros valdymas, kūno padėties stabilumas ir koordinavimas yra pagrįsta griaučių raumenų ir nervų sistemos sąveika. Judesio atlikimo kokybė labai priklauso nuo kūno pozos, tinkamai parinkta kūno padėtis judesio pradžioje labai palengvina jo atlikimą. Taigi galima manyti, kad taisyklinga pradinė kūno padėtis garantuoja pusę judesio sėkmės. Raumenyse, sausgyslėse, kauluose yra jutiklių, kurie siunčia nervinius impulsus į už pusiausvyrą ir koordinaciją atsakingą smegenų sritį. Kai iš regėjimo, vestibulinės ir propriocepcijos sistemų ateinantys informacijos srautai sutrikdomi ir nėra tinkamai koordinuojami, pusiausvyra sutrinka, o tai yra galimų griuvimų ir traumų priežastis. Moksliniai tyrimai rodo, kad vis dažnesni kūno padėties svyravimai atsiranda dėl čiurnos sąnarių sąstingio ir sumažėjusios judesių amplitudės. Mokslininkai taip pat yra apskaičiavę ir nustatę, kad dešinės ir kairės pusės kulkšnies, čiurnos, kelio ir klubo sąnarių segmentai turi tam tikros įtakos pusiausvyros kontrolės išlaikymui. Žmogaus kūno padėties išlaikymas apima kojų ir liemens segmentus, o pusiausvyros išlaikymui reikalingi abiejų segmentų koordinuoti judesiai.

Mažinant vyresnio amžiaus žmonių kritimų rizikos skaičių yra labai svarbu taikyti prevencines pratimų programas pusiausvyrai lavinti .Moksliniai tyrimai rodo, kad taikomos prevencinės programos gerina pusiausvyrą ir eiseną vyresnio amžiaus žmonėms, kurie dar nėra patyrę kritimų yra naudinga, siekiant sumažinti tikimybę kritimų rizikai . Reguliari fizinė veikla taip pat turi teigiamą įtaką vyresnio amžiaus žmonių fizinei sveikatai, tai yra puiki prevencinė priemonė pažintinių funkcijų mažėjimui ir turi naudos netgi emocinei ir psichologinei vyresnio amžiaus žmogaus būklei. Senyvo amžiaus žmonės, kurie reguliariai užsiima aktyvia fizine veikla yra labiau motyvuoti, savarankiškesni, taip pat jie tokiu būdu net sumažina riziką sirgti lėtinėmis ligomis.

Jei Jums 55 m. ir daugiau, Klaipėdos miesto visuomenės sveikatos biuras kviečia jungtis prie naujai renkamos grupės ir sustiprinti giliuosius raumenis, prisijungus prie nuotolinių griuvimo prevencijos mankštų.

Balandžio 12, 14, 21, 26 ir 28 d. 15:00 - 16:30 val.

REGISTRACIJA https://www.sveikatosbiuras.lt/.../griuvimu-prevencijos...

Papildoma Informacija:

Mob. tel. 8 640 93350 arba el. paštu: neringa@sveikatosbiuras.lt

Daugiau informacijos:

https://sam.lrv.lt/uploads/sam/documents/files/Pusiausvyros_lavinimas_2017_1_.pdf

 

Informaciją paruošė: visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė Alina Bocman

Informacijos šaltinis: http://sam.lrv.lt/ 

Nuotrauka: https://www.freepik.com/

 

Bendradarbiaujame:                   plačiau..