Naujasis PSO dirbtinio intelekto įrankis kovai su sveikatai nepalankių maisto produktų reklama bei skirtas stebėti kūdikiams ir mažiems vaikams skirtų maisto produktų rinkodarą

Pasaulio sveikatos organizacija (toliau – PSO) Europoje ragina vartotojus tapti sveikesnės visuomenės kūrimo projekto dalimi. Kiekvienas gali prisidėti prie dirbtinio intelekto įrankio mokymo, kuris padės PSO Europos regiono šalims veiksmingai stebėti ir reguliuoti žalingų produktų, daugiausia skirtų vaikams, reklamavimą – nuo tabako ir alkoholio iki daug druskos turinčio maisto, transriebalų ir cukrų – ir stebėti motinos pieno pakaitalų (toliau – MPP) bei kūdikiams ir mažiems vaikams skirtų maisto produktų (toliau – MVSMP) prekybą.

Kodėl tai svarbu?

MPP ir MVSMP rinkodara, ypač skaitmeninė rinkodara, kelia grėsmę pastangoms apsaugoti, skatinti ir palaikyti žindymą. Yra aiškių įrodymų, kad pramonėje paplitęs tiesioginės ir netiesioginės rinkodaros strategijų naudojimas kenkia optimaliai kūdikių ir mažų vaikų maitinimo praktikai, įskaitant maitinimą krūtimi ir saugų bei tinkamą papildomą maitinimą, todėl kyla pavojus vaiko išgyvenimui, augimui ir vystymuisi. Tai taip pat pažeidžia Tarptautinį motinos pieno pakaitalų rinkodaros kodeksą.

Taip pat yra aiškių įrodymų, kad kūdikiams ir vaikams skirtų sveikatai nepalankių maisto produktų reklamavimas padidina jų riziką susirgti lėtinėmis neinfekcinėmis ligomis (toliau – LNL), nuo diabeto ir širdies ir kraujagyslių ligų iki vėžio. Be to, internetinė greito maisto ir saldžių gėrimų rinkodara yra susijusi su augančia visuomenės sveikatos problema – vaikų antsvoriu ir nutukimu, kurie gali lemti ne tik priešlaikinę mirtį nuo LNL, bet ir neigiamas pasekmes sveikatai visą gyvenimą.

Šiandien, kai teisės aktų leidėjai bando apsaugoti vaikų sveikatą ribodami reklamą, pramonė taiko rinkodaros metodus, kurie agresyviai naudoja skaitmenines strategijas, kurios yra sudėtingos, įvairios ir labai įtakingos. Daugelyje šalių tai vis dar nereglamentuojama pilkoji zona su tarpvalstybiniais pajėgumais be suvaržymų. Tas pats pasakytina apie MPP ir MVSMP rinkodarą.

Naujasis PSO internetinis įrankis siekia suteikti vartotojams galimybę atremti šią rinkodaros taktiką.

„Sukūrėme savo dirbtinio intelekto įrankį, kad padėtume vyriausybėms kurti naujus būdus stebėti ir apsaugoti vaikų sveikatą. Taip pat norime paskatinti platų visuomenės judėjimą dalyvauti šiame darbe, jei jie nori pagerinti mūsų vaikų ateitį, skatinti sveikesnius pasirinkimus geresniam gyvenimui“, – aiškina dr. Kremlin Wickramasinghe, PSO/Europos regioninis patarėjas mitybos, fizinio aktyvumo ir nutukimo klausimais.

Naujasis dirbtinio intelekto įrankis, kurį sukūrė PSO Europos LNL prevencijos ir kontrolės biuras, dabar yra paruoštas, tačiau norint, kad jis būtų veiksmingas, reikia įtraukti kuo daugiau vartotojų.

Ką reikia daryti?  Tai paprasta: bendrinkite ekrano kopijas ir nuotraukas!

Kai tik internete ar neprisijungus susiduriate su reklama, reklamuojančia bet kokius produktus, galinčius neigiamai paveikti vaikus arba pakenkti pastangoms apsaugoti, skatinti ir remti žindymą, padarykite ekrano kopiją arba nuotrauką ir įkelkite ją į PSO įrankį, naudodami šiame puslapyje pateiktą nuorodą:

WHO AI Tool to Counter Unethical Marketing (ncd.digital)

PSO daugiausia dėmesio skiria šių kenksmingų maisto produktų ir produktų reklamai:

  • nesveikas maistas / gėrimai
  • alkoholis
  • cigaretės / nauji tabako gaminiai, pvz., elektroninės cigaretės.

Be to, PSO reikia vaizdų, susijusių su šių produktų prekyba:

  • bet koks pienas, specialiai parduodamas kūdikiams ir mažiems vaikams iki 3 metų maitinti, įskaitant kūdikių ir tolesnio maitinimo mišinius ir mažiems vaikams skirtus gėrimus (dažnai vadinamus pienu augantiems arba kūdikiams);
  • bet koks kitas produktas, parduodamas ar kitaip pristatomas kaip tinkamas maitinti kūdikius iki 6 mėnesių amžiaus, nes viskas, kas maitinama kūdikiui iki 6 mėnesių amžiaus, įskaitant vandenį, pakeis motinos pieną;
  • maitinimo buteliukai ir žindukai; komerciškai pagaminti maisto produktai, kurie parduodami kaip tinkami kūdikiams ir mažiems vaikams nuo 6 mėnesių iki 36 mėnesių amžiaus.

Formoje yra patogus žiniatinklio įrankis, leidžiantis anonimiškai įkelti nuotraukas. Privatumas yra svarbus ir šis įrankis užtikrina, kad visa jūsų įvesta informacija išliktų saugi.

Ekrano kopijos gali būti iš socialinės žiniasklaidos platformų, patiekalų pristatymo programų, svetainių, žaidimų ar bet kokio kito šaltinio, pasiekiamo per telefoną.

Taip pat reikalingos neinternetinės reklamos nuotraukos. Jei žurnaluose, laikraščiuose, kino teatruose ar skelbimų lentose aptinkate reklaminę medžiagą, skirtą tiems patiems sveikatai kenksmingiems produktams, nufotografuokite ir įkelkite naudodami tą pačią formą:

WHO AI Tool to Counter Unethical Marketing (ncd.digital)

Kas gali mus palaikyti? Atsakymas paprastas: visi!

Nesvarbu, ar esate susirūpinęs asmuo, vyresnis nei 18 metų, vienas iš tėvų, sveikatos priežiūros specialistas ar žmogus, kuris tiesiog siekia skatinti sveikesnę aplinką, laukiame jūsų dalyvavimo.

Originalus PSO straipsnis anglų kalba: New WHO AI tool invites people to counter online promotion of unhealthy products and monitor the marketing of breastmilk substitutes and foods for infants and young children

Nuotraukos šaltiniai: freepik.com (Image by vectorjuice on Freepik) ir pixabay.com

Straipsnį parengė mitybos specialistė Danielė Budrytė

Facebook
Twitter
LinkedIn